Tilda Karlsson

Tilda Karlsson

lördag 21 juni 2014

Mobbning!

Alltså det här med mobbning det är så fruktansvärt, jag förstår inte hur man kan vara så fruktansvärt elak mot en person som man kanske inte ens känner! Visserligen är det så att ibland så den personen/personerna som mobbar den stackars oskyldiga pojken/flickan, mobbar andra för att dom själva mår så fruktansvärt dåligt tex: Pga. alkoholmissbruk hos någon av föräldrarna(båda?), blir slagen hemma, kanske själv är mobbad osv.... Och då känner personen att han måste få av sig sin ilska och bevisa hur dåligt man mår av att bli behandlad så illa, och då tar han ut sin ilska på andra personer. Som kanske råkar ha en rosa tröja på sig och h*n avskyr rosa, och då ser h*n genast en anledning att vara elak mot den egentligen helt oskyldiga personen!

Jag tycker att det är riktigt HEMSKT att folk ska behöva utsättas för sådana fruktansvärda saker, dvs tycker jag synd om  den som mobbar att personen mår så pass dåligt att h*n måste ta ut sin ilska på någon annan, och självklart tycker jag synd om personen som blir mobbad. För att den ska behöva utsättas för sådana hemska saker utan någon anledning.

Och i många fall låter föräldrarna barnen hålla på, dom känner att dom inte kan göra något åt det. Dom kanske säger till sitt barn dom första gångerna med funkar inte det så struntar dom i det. I vissa fall är det föräldrarna som är orsaken till att barnen mår så dåligt att dom måste ta ut sin ilska på andra människor! 

Jag önskar  att det fanns något jag kunde göra för att få mobbningen att minska, och så småningom försvinna. Men just nu vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna göra mer än att när jag ser någon som blir mobbad så går jag fram och säger ifrån, det har jag faktiskt gjort några gånger. Det funkar också men blir mobbaren sur så gäller det att man står upp för sig själv, och inte går. Det brukar sluta med att den som mobbade går! 
Och om man inte vill/vågar/kan säga ifrån så kan man leta upp en vuxen och be h*n se till att det tar stopp. 


Hoppas att det här inlägget har gett er något, ha en fortsatt trevlig dag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar